marți, 18 octombrie 2011

Anvelope de iarna - Mituri si adevaruri

In 26 ianuarie 2011, Guvernul Romaniei a emis ordonanta nr. 5/2011, referitoare la unele reglementari privind cresterea sigurantei rutiere. Documentul a fost publicat in Monitorul Oficial, nr. 80/31.ian.2011 (textul este disponibil aici). In esenta, aceasta ordonanta modifica unele documente existente, mai exact Ordonanta Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 670/3 aug. 2006).
Modificarile din 2011 se refera la definitia termenului "Anvelopa de iarna" (art. 6, pct. 61), modificarea contraventiilor din clasa IV de sanctiuni (art. 102, alin. 1, pct. 28), modificarea situatiilor cand se poate retine certificatul de inmatriculare (art. 112, h1), respectiv modul in care sunt verificate aceste lucruri de catre agentii de circulatie.


Mai jos o sa prezint modul in care inteleg eu modificarile aduse de aceasta ordonanta, privind din perspectiva unui utilizator de autoturism. Pentru camioane, microbuze si autobuze regulile sunt altele :)

Ce este anvelopa de iarna ? Este o anvelopa cu aderenta imbunatatita in conditii de termperatura scazuta, cu eficienta marita in cazul rularii pe drum acoperit cu zapada. Directiva 92/23/CE lamureste pe deplin cerintele tehnice si de notare/marcare avute de la o anvelopa de iarna.

Cand trebuiesc montate avelopele de iarna? 
In principiu, in perioadele din an in care temperatura scade sub 7 grade celsius, ori atunci cand tranzitati zone cu temperaturi mai mici de 7 grade. Referitor la autovehicule, legea spune: "constituie contraventie conducerea autovehiculului, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, pe drumuri publice acoperite cu zapada, gheata sau polei". Cu alte cuvinte, nu constituie contraventie conducerea pe timp de iarna pe drum public neacoperit cu gheata, zapada sau polei fara anvelope de iarna. Totusi, anvelopele de iarna permit scaderea distantei de franare in sezonul rece, comparat cu anvelopele de vara, vezi clipul urmator in care se explica diferentele intre anvelopele all-season si cele de iarna:



Ce se intampla daca ma prinde zapada fara anvelope de iarna ?
In linii mari, urmatoarele:
- Conform art. 102, savarsesti o contraventie de clasa IV in cazul in care continui deplasarea fara anvelope de iarna pe drumul acoperit cu zapada/polei sau gheata  Amenda este de pana la 4000 Lei. Daca are loc si un accident, este posibil ca firma de asigurari sa aiba obiectii privind achitarea daunelor.
- Conform art. 112, politistii pot retine certificatul de inmatriculare al autovehiculelor surprinse in asemenea situatii si pot amenda conducatorii acestora.



Am cateva cuvinte si pentru dragii nostri comercianti. Echiparea cu anvelope de iarna NU este obligatorie pentru autoturisme! Nu e nici o problema din punct de vedere legal daca am un autovehicul pe care il tin tot timpul cat e zapada/gheata/polei oprit, ori nu circul cu acesta pe drumuri publice sau il folosesc doar  pe drumuri publice curatate.

miercuri, 5 octombrie 2011

Digi HD, cu receiverul Synaps CHD-3000 CI CX PVR

RCS-RDS ofera de ceva vreme servicii digitale prin cablu, folosind standardul DVB-C. Din pacate, listele de asteptare pentru procurarea receiverelor HD sunt atat de lungi, incat orice doritor are de asteptat o buna bucata de timp pana sa poata ajunge in posesia modelului oficial: Digi+C HD.
Din fericire, avem pe piata autohtona disponibile cateva modele de receptor HD pentru cablu, ca alternativa pentru Humax Digi+C HD, in situatia (nu tocmai rara) in care televizorul cu plasma / LCD recent achizitionat sa nu poata receptiona programele transmise digital, iar inlocuirea TV-ului nu e optiune dezirabila.

Receiverul DVB-C HD Synaps CHD-3000 CI CX PVR
Dupa cum spune producatorul, acesta:
  • receptioneaza programe HD si SD transmise prin cablu
  • este echipat cu card reader Conax integrat si un slot CI
  • are iesirei audio/video de inalta definitie HDMI, versiunea 1.2, respectiv Euroscart
  • are iesire audio digitala S/PDIF
  • este echipat cu un port USB versiunea 2, pentru atasarea de memorii externe
  • permite inregistrarea unui canal
  • permite inregistrare program + time shift pe alt program (optional, exista anumite limitari)
  • poate reda fotografii, muzica si filme de pe memoria externa atasata (inclusiv de pe sisteme de fisiere NTFS), formatele MKV, MPEG, MOV, MP3, JPEG
  • permite ordonarea programelor dupa preferintele utilizatorului
  • include ghid electronic de programe (EPG)
  • suporta subtitrari si teletext
Lista completa de specificatii se gaseste pe pagina producatorului.

O cunostinta de-a mea si-a achizitionat recent acest receiver HD, pe care am avut ocazia sa il vad la lucru. Pe unitatea respectiva era instalata versiunea de firmware 3.2.47. Aparatul a fost instalat in reteaua RCS-RDS, pentru a permite receptia digitala a programelor HD.

In ceea ce priveste experienta de utilizare, am observat ca tipul de pornire este relativ mare, dureaza mai mult de douazeci de secunde pana cand este afisat programul TV pe televizorul/monitorul conectat. Pornirile programate, in vederea inregistrarii programelor, se fac cu suficient timp inainte (aproximativ 1 minut), astfel incat receiverul este pregatit complet si poate face inregistrarea fara nici un fel de problema.
Am incercat sa testez si functia de redare MKV, insa mostrele H264 720p cu sunet DTS pe care le aveam disponibile nu au fost afisate in lista de fisiere. E posibil ca acest lucru sa se fi schimbat in versiuni mai recente de firmware.

Functia de inregistrare programe / Time shift (pauza/derulare programe) necesita prezenta unei memorii externe, stick sau hard disk, atasata pe portul USB. In functie de viteza de citire/scriere a acestei memorii externe, numarul functiilor care se pot realiza concurent variaza: inregistrare 1 program SD, 1 program HD, inregistrare 1 program SD + timeshift, etc. Pot confirma ca acest receiver poate folosi fara inconveniente hard disk-uri externe USB 3, folosite cu cablul original.

Iesirea video catre monitor/TV se face la o rezolutie specificata de utilizator, fixa, indiferent de rezolutia sursa a programului. Spre exemplu, pentru programul Eurosport 2, televizorul indica o rezolutie a semnalului video de 1080i, chiar daca rezolutia la care este transmis din studio programul este in realitate 576i. Functia de marire (sau micsorare) a imaginii este realizata de catre receiver. Personal, recomand folosirea rezolutiei maxime acceptate de televizor, deoarece nu se face automat schimbarea rezolutiei video odata cu schimbarea programului vizionat.

Receiverul digital HD Synaps CHD-3000
Receiverul digital HD Synaps CHD-3000 

sâmbătă, 10 septembrie 2011

Mânăstirea Polovragi

Iarna, ca turist la Rânca, sigur ai ce face chiar în Rânca. Pârtiile (da, sunt mai multe pârtii de schi în Rânca) de schi oferă suficient loc pentru toti posibilii turiști. Însă cine trece pe la Rânca vara, cum ar putea face orice vizitator pe Transalpina, probabil că se întreabă "Ce altceva se mai poate vedea în apropiere?". Mânăstirea de la Polovragi este probabil una dintre destinațiile posibile, situată la doar 10,5 Km de Rânca (pe ruta DN 67C/DJ 655), iar cine bate drumul până acolo, trebuie să treacă și pe la peștera Polovragi și cheile Oltețului.

Transalpina - Vedere de la sud de Ranca spre Novaci

De la Rânca spre Polovragi - Intrarea în Cernădia, Baia de Fier
 
Spre Polovragi - Intrarea in Baia de Fier


Roşia Montană - Argumente pro şi contra

Urmăream azi corespondenţa, şi am dat de unul dintre articolele cel mai bine documentate articole în ceea ce priveşte efectele proiectul minier de la Roşia Montană. Dacă articolele tipice se referă la motivaţii economice sua ecologice pro şi contra, cel de azi este diferit.

Citez: "Pentru a evita să vă irosesc timpul inutil, voi prezenta aici un sumar a argumentelor de bază ce vor fi discutate în detaliu mai jos:

  1. Exploatarea resurselor naturale (aur, petrol, gaze naturale) creează instabilitate economică în mai toate ţarile în curs de dezvoltare (sari direct la capitol).
  2. Banii generaţi la bugetul de stat din exploatarea resurselor au şanse mici să genereze bunăstare pentru cetăţenii de rând (sari direct la capitol).
  3. Mineritul are impact mic asupra economiilor locale, şi de cele mai multe ori sfârşeşte prin a le amaneta viitorul (sari direct la capitol).
Şi, pentru că analiza fără recomandări e paraliză, iată sumarul unor idei pentru a transforma Roşia Montană într-o comunitate cu adevărat sustenabilă:

  1. O Roşie Montană mai accesibilă şi mai vizibilă (sari direct la capitol).
  2. O Roşie Montană bine integrată la nivel regional (sari direct la capitol).
  3. O Roşie Montană unde toţi putem ajuta, şi unde mulţi o fac deja (sari direct la capitol)."

Articolul complet este aici, merită citit.

vineri, 12 august 2011

Transalpina, cea mai înaltă șosea din România

Transalpina (numită și Transparâng sau Poteca Dracului) este o şosea care traversează Munții Parâng de la nord la sud, printre valea Oltului și valea Jiului, paralel cu acestea, făcând legătura între Sebeș, Şugag și Novaci, fiind șoseaua cea mai înaltă din România, altitudinea maximă la care ajunge fiind 2145 m, în Pasul Urdele.

Transalpina e un drum cu destinație exclusiv turistică și poate unul din cele mai frumoase din Europa în ceea ce privește peisajele ce se pot admira. Spre deosebire de majoritatea celorlalte șosele de munte, construite de obicei în porțiuni de vale sau pe versanți în poziții de înălțime medie și joasă, Transalpina a fost construit astfel încât să poată oferi panorame foarte largi, având foarte multe porțiuni amplasate în apropiere de vârfuri montane. Exemplific cu intrarea în Rânca, unde șoseaua trece exact peste cel mai înalt punct de la nord-vest de vârful Corneșul Mic (situat la sud de Rânca), deși există un drum mai vechi la o altitudine ceva mai joasă.
După trecerea către Nord prin pasul Muntinul, panoramele largi se schimbă cu peisaje care abundă în conifere, drumul urmând cursul râurilor Lotru și Sebeș. De-a lungul acestui parcurs pe lângă Lotru apar și câteva lacuri de acumulare: Lacul Oașa la nord de Obârșia Lotrului și Bistra-Tău la sud de Șugag.

Transalpina - Peisaj în Rânca, după ploaie

Transalpina - Vârful Păpușa, văzut dinspre Sud
Vedere de pe Transalpina, de la vest de vf. Păpușa
Transalpina - Urcare spre pasul Urdele
Transalpina - Vedere de la vest de vf. Păpușa, către pasul Urdele
Transalpina - Pasul Urdele - Vedere către Vest, Vf. Mohorul
Transalpina - La izvorul pârâului Urdele - Vedere către M. Muntinul
Transalpina - Urcarea pe Muntinul
Transalpina - La nord de Muntinul, coborâre către Lotru
Transalpina - o construcție veche și în prezent ruină, în zona Cășăriei

Transalpina - Podul peste râul Lotru
Transalpina - Râul Lotru

Transalpina - Peisaj la nord de Obârșia Lotrului, în drum spre Lacul Oașa
Transalpina - O mică parte din lacul Oaşa

Transalpina - Stațiunea Rânca văzută de la sud de vf. Păpușa

Transalpina - Partea sudică. În vale se află localitatea Novaci



În afară de faptul că șoseaua a fost construită pentru a oferi priveliști foarte largi, o altă particularitate a Transalpinei constă în rampa abruptă pe care o are în anumite porțiuni. Din acest motiv, în anotimpurile calde urcarea pe acesta este dificilă, iarna probabil că urcarea fără lanțuri montate pe roți este aproape imposibilă. Există cel puțin trei porțiuni ale drumului în care se găsesc înclinări foarte mari: la urcarea dinspre Novaci către Rânca, la coborârea dinspre pasul Urdele către izvorul pârâului Urdele (la nord de pasul Urdele) și la urcarea dinspre izvorul pârâului Urdele către pasul Muntinul. Există și în partea nordică porțiuni cu înclinare mare, la sud de Șugag.
Porţiunile de la înălţime mare (Pasul Urdele, Muntinu) sunt frecvent acoperite de nori, motiv pentru care vizibilitatea scade considerabil.

La mijlocul lunii iulie 2011 drumul era asfaltat aproape în totalitate: erau doar 3 km de drum neasfaltat la coada lacului Oașa (venind dinspre Obârșia Lotrului și aproximativ 1 km la sud de intersecția cu drumul Petroșani-Obârșia Lotrului DN7A. Tot în vara lui 2011 se mai lucra la amenajarea unor scurgeri de apă și la montarea de parapeți.

Imaginile au fost făcute cu camera foto Panasonic LX5, un mic review despre această cameră se poate citi aici.

Alte informaţie utile
  • În 2011 nu am gasit nici o benzinărie în Rînca. Cea mai apropiată se află la Novaci.
  • Drumurile judeţete din Gorj erau în condiţie impecabilă în iulie 2011. Însă cele din Vâlcea, sau drumul european E79 / DN66 erau în condiţie mult mai proastă.
  • Pe porţiunea nordică a traseului (la nord de Obârşia Lotrului) au loc mai multe lucrări, motiv pentru care drumul poate să nu fie practicabil. În acest sector de drum au fost făcute traversări ale şoselei la distanţe de câteva zeci-sute de metri una de alta, pentru a se monta tubulatură pentru scurgerea apelor pluviale. La suprafaţă, stratul de asfalt nu fusese reparat când am trecut pe acolo (iulie 2011) şi din această cauză a fost nevoie să frânez-accelerez mai ceva ca în oraş. Tot în porţiunea nordică se mai lucra la un pod peste Sebeş. Când am dat şi de cariera de piatră de lângă lacul Oaşa, am făcut cale întoarsă spre sud, deşi voiam să văd lacul şi barajul Oaşa.
  • Transalpina este oficial închis de la Rânca spre nord, pentru că este drum în lucru. Această situaţie este semnalizată rutier încă de prin Novaci, dacă nu mă înşeală memoria. Să nu mire pe nimeni că sunt porţiuni unde se lucrează, că lipsesc indicatoare rutiere, că nu sunt marcaje pe şosea, că sunt porţiuni unde există o singură bandă utilizabilă, că pe anumite porţiuni nu există asfalt sau orice altă surpriză. Când intraţi pe Transalpina, asiguraţi-vă că aveţi combustibil pentru cel puţin 300 Km!
  • Drumul de la Obârşia Lotrului spre lacul Vidra era refăcut recent, dar a beneficiat de acelaşi tratament de montare a traversărilor de tubulaturi, aşa că necesită frânare-accelerare la intervale care pot fi de cateva zeci/sute de metri. Ruta Novaci / Rânca / Obârşia Lotrului (pe DN67C) urmată de Voineasa / Brezoi (pe DN7A), cu ieşire în DN7, pe valea Oltului, este o posibilă opţiune pentru cei care doar tranzitează zona.
  • Cum e vremea la Rânca ? De obicei e un pic mai racoroasa decat la Novaci. 

Alte repere turistice în apropiere de Rânca
  • Oraşul Tg. Jiu, în care se pot vedea Coloana Infinită, Masa Tăcerii şi Poarta Sărutului
  • Cheile Galbenului şi Peştera Muierilor, situate la est de Rânca, la nord de Baia de Fier. Distanţa de la Rânca până la Peştera Muierilor este de 28,4 Km, parcurs pe DN67C şi pe DJ655. Desi are rang de drum judeţean, DJ655 este în condiţie excelentă. Accesul în peşteră se face la ore fixe.
  • Mânăstirea Polovragi, peştera Polovragi şi cheile Olteţului, care sunt situate la Est de Peştera Muierilor. Accesul se poate face tot pe DJ655, distanţa de la Peştera Muierilor până la Peştera Polovragi este de 10,5 Km. Accesul în peşteră se face la ore fixe.
  • Defileul Jiului şi Mânăstirea Lainici

Poate va interesează și:
Tău, Oaşa, Malâia - Lacurile de la vest de Munţii Cindrel
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...